VTL – vägtransportledare – nyt produkt på hylden

Bedre sent end aldrig! Denne nyhed skulle have været præsenteret i starten af oktober 2018. Vi tilbyder nu også VTL, vägtransportledare, i Sverige med egen bil, og fortsat, naturligvis, gennem netværk.

Jeg gennemførte selv kursus i slutningen af september 2018, og forden har hele tiden været udstyret til at køre VTL med svenskerradioer, varningsskilt, VTL-skilt og stopspade etc.

Jeg kørte iøvrigt som varningsbil i Sverige tre måneder forud for kurset i september og benyttede naturligvis lejligheden til at udbygge netværket i Sverige.

Vi blev lovet helt enorme arbejdsmængder i Sverige fra starten af 2019. Det skete desværre ikke. Vi arbejder på højtryk for at komme igang i Sverige igen, men lige nu er der intet, der tyder på at vi kommer hinsidan lige nu.

Udgivet i Ikke kategoriseret | Skriv en kommentar

Vi er ikke populære

Særtransporter og følgebiler er ikke populære i trafikken. Hvor tit hører vi ikke: ‘Kan I ikke køre med det der skrammel om natten?’. Det gør vi nu også i høj grad. Men vi må altså gerne køre om dagen med meget af det så længe vi tager hensyn til spærretiderne, som er tidspunkter hvor vi ikke må køre i de større byer. Det hænder også at vi er nødt til at køre om dagen fordi godsets art gør det for vanskeligt at køre med om natten.

Jeg vil gerne gøre mit til at få almenheden til at forstå at vi (følgebilerne) ikke er der for at genere de andre trafikanter. Tværtimod. Det leder mig til følgende prioritering:

  1. Min sikkerhed på vejen er vigtigst for mig omend det kan lyde egoistisk.
  2. Andre trafikanters sikkerhed har næst højeste prioritet. Så vær gode at følge vores anvisninger, vi gør det i høj grad af hensyn til jeres sikkerhed.
  3. Transportens sikkerhed. Chaufføren i den store bil kan godt selv sørge for sin egen sikkerhed, men vi gør hvad vi kan også.
  4. Transportens kvalitet. Når alles sikkerhed er sikret er næste prioritet at få transporten frem uden skader på vores gods og uden skader på andres ejendom, herunder biler, huse, vejskilte, lyssignaler etc.
  5. Transportens hurtige afvikling. Jo hurtigere vi når frem desto billigere for kunden og desto mindre er vi i vejen for alle andre.

Lad os passe på hinanden i trafikken.

Udgivet i Ikke kategoriseret | Skriv en kommentar

Brug af følgebil

Jeg bliver tit spurgt hvor stor en særtransport skal være før der skal en følgebil med. Det fremgår af kapitel 5 i særtransportbekendtgørelsen at der skal følgebil på hvis dimensionerne på særtransporten overstiger 30 meter i længden eller 3,65 i bredden, dog 4,00 meter i bredden ved kørsel på motorvej. Det betyder blandt andet at en transport på f.eks. 3,8 meters bredde kan køre på motorvej uden følgebil men så snart den forlader motorvejen skal den have en følgebil med.

Det fremgår desuden af bekendtgørelsen at der skal anvendes følgebil hvis en transport må køre 45 km/t eller mindre på motorvej.

Yderligere kan der stilles krav til to følgebiler. På vej uden midterrabat, hvor der skal køre en følgebil foran transporten, kan der f.eks. være krav om yderligere en følgebil bagved transporten, hvis chaufføren på transporten ikke har tilstrækkeligt udsyn bagud eller hvis godset rager mere end 2 meter til en eller begge sider målt fra midten af blokvogn eller trailer.

Den fulde bekendtgørelse kan læses f.eks. her.

Udgivet i Ikke kategoriseret | Skriv en kommentar

New website for Efternøleren IVS

Claus Nilsson

Welcome to our new web site. The purpose of the site is, of course, primarily to draw attention to our existence. But we also wish to be able to help our visitors to see what happens in the Danish business of pilot cars. Come back as often as you like.

Kind regards
Claus Nilsson
Efternøleren IVS

Udgivet i Ikke kategoriseret | Skriv en kommentar

Ny hjemmeside for Efternøleren IVS

Claus Nilsson

Velkommen til vores nye hjemmeside. Målet med hjemmesiden er naturligvis først og fremmest at gøre opmærksom på vores eksistens. Men vi ønsker også at kunne hjælpe vores besøgende til at følge lidt med i hvad der sker i branchen. Kig forbi tit og ofte.

Med venlig hilsen
Claus Nilsson
Efternøleren IVS

Udgivet i Ikke kategoriseret | Skriv en kommentar